Το metaverse είναι μια έννοια η οποία, χωρίς να έχει παρουσιάσει, αυτή τη στιγμή, κάτι εξαιρετικά επαναστατικό, βρίσκεται στα χείλη όλων. Και αυτό γιατί αναμένεται ότι θα αποτελέσει μια από εκείνες τις τεχνολογικές καινοτομίες που θα διαμορφώσουν τη ζωή μας τα επόμενα χρόνια - όπως έκανε το internet πριν από αυτό.
Άλλωστε, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Meta Platforms, Mark Zuckerberg, δήλωσε πριν από μερικές ότι το metaverse θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό μέρος της δραστηριότητας της εταιρείας του κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας. «Ελπίζουμε να φτάσουμε ουσιαστικά σε περίπου ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους στο metaverse που θα δημιουργούν εκατοντάδες δολάρια σε εμπόριο», τόνισε χαρακτηριστικά.
Σε αυτό το πλαίσιο, με μια δόση... φαντασίας, σας παρουσιάζουμε τις θέσεις εργασίας που αναμένεται πως θα «επηρεάσει» και θα επαναπροσδιορίσει το metaverse στο μέλλον - εφόσον αυτό φτάσει να γίνει πραγματικότητα, στον βαθμό που οι «σχεδιαστές» του οραματίζονται (και μακριά από avatars που θυμίζουν μια δυστοπική εκδοχή της δεκαετίας του ’90).Developers - Σχεδιαστές κόσμων
Το metaverse υπόσχεται πως θα αποτελέσει έναν ολόκληρο κόσμο από μόνο του. Ως ένας τέτοιας κόσμος, ακόμη και ψηφιακός, θα χρειάζεται ανθρώπους να τον χτίσουν, να τον αναπτύξουν, να τον «οικοδομήσουν». Επί της ουσίας, αυτοί θα είναι developers που θα αναλάβουν να φέρουν εις πέρας αυτό το «world building». Από το περιβάλλον εργασίας που θα χρησιμοποιείται για την αλληλεπίδραση, μέχρι τον ίδιο τον ψηφιακό κόσμο και τα στοιχεία που αυτός θα υιοθετεί, όπως και στα σημερινά video games, οι developers θα κληθούν να αναπτύξουν ψηφιακά περιβάλλοντα όπου κάποιος θα μπορεί να περιηγηθεί, να ψωνίσει, να μάθει, να διασκεδάσει.
Marketers και διαφημιστές
Είναι αναμενόμενο πως το επάγγελμα του διαφημιστή και του marketer είναι από εκείνα που δεν θα εκλείψουν από το metaverse, σε μια ενδεχόμενη μετεξέλιξη από τον ψηφιακό κόσμο που έχουμε σήμερα (δηλαδή το διαδίκτυο), σε εκείνο του μετασύμπαντος. Ήδη, άλλωστε, πολλά διεθνή brands, που δραστηριοποιούνται σε μια σειρά κλάδων, προσπαθούν να αναπτύξουν τη δική τους παρουσία και στο metaverse. Και οι επαγγελματίες που θα δραστηριοποιηθούν στο κομμάτι του metaverse marketing θα κληθούν να επαναπροσδιορίσουν το ίδιο το επάγγελμα τους, τις έννοιες που το αφορούν και το τι είναι σε θέση να προσφέρουν στους πελάτες τους.
Hardware developers
Το metaverse θα χρειαστεί νέο υλικό (hardware) για να λειτουργήσει - μαζί με προσαρμογή και ανάπτυξη του υπάρχοντος. Θα υπάρξει, έτσι, μια σειρά συσκευών που οι χρήστες θα πρέπει να έχουν στη διάθεση τους για να αλληλεπιδράσουν με το μετασύμπαν. Άρα, κάποιος θα πρέπει να τις σχεδιάσει και να τις αναπτύξει. Η γκάμα ξεκινά από ειδικούς σένσορες και κάμερες, φτάνοντας μέχρι headsets και άλλο hardware που θα βοηθά σε αυτήν την αλληλεπίδραση. Και φυσικά, καθώς όλο αυτό το υλικό θα είναι σίγουρα ακριβό στην αρχή, αυτοί οι developers θα χρειαστεί να καταλήξουν σε προσιτές συσκευές - ούτως ώστε να επιτευχθεί και η ανάπτυξη του metaverse.
Ειδικοί κυβερνοασφάλειας
Η κυβερνοασφάλεια αποτελεί ένα από τα ζητήματα που μας απασχολούν ολοένα και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, με έναν αυξανόμενο αριθμό κακόβουλων παραγόντων να αναζητά τρόπους να εκμεταλλευτεί «τρύπες» σε υλικό και λογισμικό - έχοντας ως απώτερο στόχο το οικονομικό όφελος. Όλα αυτά, αναμενόμενα και ατυχέστατα, θα «μεταφερθούν» και στο μετασύμπαν, όπου ενδεχομένως, καθώς μιλάμε για ψηφιακούς κόσμους, θα ενισχυθεί ο αντίκτυπος και η στιβαρότητα τους. Ακόμη και έννοιες όπως το ransomware, ενδέχεται να αποκτήσουν διαφορετική σημασία. Για παράδειγμα, τι θα «κρατείται» έναντι λύτρων; Θα είναι κάποια δεδομένα ή ακόμη και ολόκληρη η ψηφιακή υπόσταση κάποιου;
Event directors
Μια από τις σημαντικές πτυχές του metaverse, θα είναι σίγουρα η κοινωνική. Άλλωστε, ο ίδιος ο Mark Zuckeberg, θεωρεί πως το metaverse αποτελεί το επόμενο βήμα του κοινωνικού δικτύου Facebook και της εταιρείας του - για αυτό, άλλωστε, την μετονόμασε σε Meta. Όπως και στον πραγματικό κόσμο -αλλά και όπως έχει χρειαστεί να γίνει τα τελευταία χρόνια, με τα ψηφιακά συνέδρια και τις τηλεδιασκέψεις- μια σειρά εταιρειών και ειδικών θα χρειαστεί να διοργανώσουν και να πραγματοποιήσουν όλες αυτές τις κοινωνικές εκδηλώσεις που θα λαμβάνουν χώρα στο metaverse - λαμβάνοντας υπόψιν και τις σχετικές ιδιαιτερότητες: από την επιλογή του χώρου και τις προσκλήσεις, μέχρι τις ομιλίες, τη μουσική και το διαφημιστικό υλικό.
Δικηγόροι
Οι νομικοί που επικεντρώνουν τις δραστηριότητες τους γύρω από πτυχές του metaverse -όπως τα NFT- πολλαπλασιάζονται. Στο μετασύμπαν, θα κάνουν την εμφάνιση τους και νέοι τύποι περιουσιακών στοιχείων, αποκτώντας ολοένα και μεγαλύτερη σημασία. Με τη σειρά τους, αυτά τα assets θα απαιτούν νέους νόμους που θα διέπουν τον τρόπο με τον οποίο κάποιος πραγματοποιεί αγορές και πωλήσεις. Επομένως, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα «γεννηθεί» μια νέα γενιά δικηγόρων που θα ειδικεύεται στη νομοθεσία του metaverse, έχοντας ως στόχο να προστατεύσει τα δικαιώματα, τα περιουσιακά στοιχεία, τις εταιρείες, τις πνευματικές ιδιότητες των πελατών τους και πολλά άλλα.
Σχόλια